torsdag 27. oktober 2011

Chiliglasert kalkunfilet

Her er middagen vi hadde på gourmetkvelden vi hadde på lørdag. Det ble en vellyket kveld på alle måter. Maten var god og stemningen var som alltid upåklagelig!

Oppskriften fant jeg her på dinmat.no. Jeg serverte maldonsalta amadinepoteter og woka grønnsaker til.

Jeg hadde 3 kalkunfileter til 8 stk, 2 hadde vært akkurat nok, men det er jo kjekt å ha litt rester etter en så god middag! Steik filetene lett på alle sider i ei panne og legg i ildfast form. Krydre med nykverna salt og pepper.

Chilisaus:
2 2/3 søt chilisaus
4 ss østersaus
4 ss riseddik
2 2/3 hvitløkbåter
1 1/3 chili
salt og nykvernet pepper

Bland alt i stavmikser. Jeg lagde dobbel oppskrift av sausen og var glad for det.

Forvarm ovnen til 180 grader. Sett i kalkunfiletene og stikk i et steiketermometer. Pensle godt med sausen og gjør det ofte underveis. Filetene er ferdige når temometeret viser 68 grader.

Det blir ikke siste gang jeg lager dette for å si det sånn. Det var både enkelt og godt!

Ha en flott ettermiddag og kveld!

1 kommentar:

  1. Kalkunfiletene var kjempegode og jeg har servert dem flere ganger til stort hell! Potetmos passer også veldig godt til! Jeg lurer kun på hvor mye er 2 2/3 chilisaus, er det ss, dl eller hva?

    SvarSlett