fredag 10. desember 2010

Rabarbrasyltetøy med vanilje og kanel

For to helger siden var jeg i Oslo med to gode veninner, Elisabeth og Monika. Vi bodde på hotell og hadde det helt topp. Vi shoppa, spiste, slappa av og strikka. På lørdagen reiste vi til Grünerløkka og skulle shoppe, og havna på bondens marked. Der kjøpte jeg et rabarbrasyltetøy med vanilje og kanel. Jeg tok det med hjem og gav det til min mann Sindre. Og han ble veldig fornøyd, for det var kjempegodt! Så da tenkte vi at det må jo gå ann å lage selv. Så i dag tok jeg opp rabarbra fra frysen og satte i gang. Jeg og oppskrifter hører ikke alltid sammen. Jeg pleier som regel å ha en oppskrift, men følger den sjelden slavisk. Jeg lovte Monika at jeg skulle blogge oppskriften hvis det ble vellykket, så her kommer en ca oppskrift:

Til ca 1 kg rabarbra, ca 300 g sukker, 1/2 vaniljestang (skrap ut frøene), 1-2 kanelstenger og 1 dl vann

Kok opp vann med sukker, vanilje og kanel og ha i rabarbra i biter. Kok i ca en time under lokk, og eventulet en halvtime uten lokk hvis det er litt tynt. Etter det tok jeg ut kanel og vanilje og kjørte stavmikseren i slik at det ble glatt. Slett ikke vanskelig i det hele tatt, men veldig godt. Syltetøyet blir litt surt/friskt, så det går ann å ha i mer sukker for de som vil ha det søtere.
Siden jeg ikke bruker konserveringsmiddel må sylltetøyet fryses. Men nå har jeg mange krukker med syltetøy i frysen (jeg laga av ca 4 kg rabarbra) til å ta fram ved behov. Fornøyd nå Monika?

1 kommentar:

  1. HEI SÅ FLINK DU ER, GLER MEG TIL Å SMAKE SYLTETØYET. KAKA VAR KJEMPEFIN OG SMAKER HEILT SIKKERT KJEMPEGODT.HILSEN MOR

    SvarSlett