søndag 23. januar 2011

Kake med gul krem og oreo-kjeks

Denne kaka fant jeg egentligt på facebook på en eller annen side, tror det var ei dame som hadde dikta oppskriften selv. Denne her er nesten lik, jeg har bare bytta ut oppskriften på den gule kremen med min egen (eller rettere sagt mor sin) oppskrift på gul krem.

Her er oppskriften:

4 eggehviter, 0,5 ts salt og 170g sukker piskes til marengs
1 eske oreokjeks og 100 g cashewnøtter hakkes i stavmikser til små biter
Bland dette sammen, og ha i 0,5 ts vaniljeessens
Ha i 24 cm form og steik på 175 grader i ca 35 min. Avkjøl på rist etterpå

4 eggeplommer, 1 dl fløte, 1 dl sukker, 1ts vaniljesukker blandes og kokes forsiktig i ei gryte. Kok til det tykner. La stå i gryta 20-30 min, rør gjerne litt av og til. Ha så i 100 g meierismør (romtemperatur) i biter og pisk godt mellom hver bit. Ha kremen over kaka.

Pisk 3 dl føte til krem og ha over den gule kremen.

Hakk en pakke med oreokjeks til passe store biter og legg oppå kremen

Før kremen og kjeksene er tatt på går det veldig fint ann å fryse kaka. Det gjorde jeg denne gangen, så i dag da jeg skulle ha med kaka til min kjære bror var det bare å ta kaka opp av frysen, piske krem og ha på, og hakke kjeksen og ha på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar