mandag 24. oktober 2011

Saftig peanøttkake

Dette er ei skikkelig snope-kake! Anbefales, for den er knall-god!

Oppskriften er hentet fra et hefte som var utpå et "Hjemmet"

125g smør
225g sukker
225g mørk sjokolade
3 egg
50g hvetemel
50g maisenna

200g melkesjokolade
200g peanøttsmør

250g mørk sjokolade
50g smør
2 dl fløte
100g peanøtter

Smelt smør, sukker og sjokolade. Bland inn ett egg om gangen. Tilsett mel og maisenna. Bland godt. Hell røra over ei bakepapirkledd lita langpanne. Steikes midt i ovnen på 160 grader i ca 25  min. Avkjøl.

Smelt melkesjokolade. Bland inn peanøttsmør og bland godt. Hell blandingen på toppen av kaka. Sett kaka kaldt en stund.

Del sjokolade og smør i biter og legg det i en bolle. Kok opp fløte og hell den over sjokoladeblandingen, og la det avkjøles litt. Pisk det sammen til glatt røre og avkjøl til det holder romtemperatur. Hell over kaken og strø over peanøtter. Sett kaka kaldt i minst 4 timer før den deles opp i biter og serveres.

Jeg kommer garantert til å lage denne kaka flere ganger!

Ønsker alle en flott mandag!

3 kommentarer:

  1. Ojoj, denne såg jo heilt fantastisk ut! Trur eg må teste den ei gong, men kor får du kjøpt peanøttolje?

    SvarSlett
  2. Ja den bør absolutt prøves! Peanøttolje selger de på matbutikker med litt større utvalg. Jeg kjøpte min på Helgøs, men jeg tipper de har på Mega på Klepp for eksempel:-)

    SvarSlett
  3. Nå he eg 2 spm til: bruke du lys eller mørk maizena (er det den gule pakken som er jevning til saus du bruker?)? Og kor finne du usalta peanøtter? Kjøpe du peanøtter med skall eller kjøper du vanlige peanøtter og skyller av saltet?

    SvarSlett