mandag 1. oktober 2012

Kanelsnurrer, trinn for trinn;

Jeg skal prøve å forklare og vise hvordan jeg lager kanelsnurrer. De blir mye saftigere når jeg lager de sånn i stedet for vanlige kanelruller, syns jeg. Så hvis du syns dette frister;


er det bare å sette i gang. Oppskrift finner du her.

Lag deigen som forklart, når den er ferdig heva kjevler du ut et rektangel. Jeg lager alltid et stort med hele deigen, men det går også ann å lage flere små hvis det føles lettere;



Smør med smør, og dryss over sukker og kanel. Ikke spar på kanelen! Brett sammen 1/3 slik;

 
Brett deretter den siste delen over og skjær i ca 2 cm brede biter, slik;
 
 
Så tar du en av delene i hendene og tvinner den rundt seg selv, slik;
 



Så lager du en knute, slik at den ene enden havner i midten og den andre ut til den ene siden, slik;

 
Så er det bare å sette de på brett og la de etterheve. Pensle de med melk eller egg og dryss perlesukker over (eller du kan ha melis over de rett før servering). Du kan også ha vaniljekrem i midten hvis du ønsker det, men det går like godt å bake uten.
 
 
Steikes på 200 grader i ca 12-13 min. Og så er det bare å nyte! Bare lukta i huset er verdt hele strevet spør du meg!!
 
 
 






Håper det var en grei forklaring. Litt mer arbeid enn vanlige snurrer, men sååå mye bedre!
 
God mandag!

2 kommentarer:

  1. Har du oppskrift på jødekaker?
    Baker du det, Margunn
    anne

    SvarSlett
  2. Hei:-) jeg har oppskrift på jødekaker, men jeg bruker råmelk i de og det kan jo ikke kjøpes på butikken. Vet ikke helt hva som kan erstatte råmelk.. Oppskriften ligger her på bloggen. http://aarsvollhjemmebakeri.blogspot.no/search/label/småkaker

    SvarSlett