tirsdag 12. april 2011

Sitronkake med sitronkrem

Denne kaka er bare fantastisk god. Meg og Gabriel ble enig i at det var den beste kaka me hadde smakt! Den smaker skikkelig sitron, så dette er ei kake for de som liker sitronkaker. Oppskriften er nok en gang henta fra detsoteliv.no, der heter kaka Lemon Curd Cake.

Jeg glemte helt å ta bilde av hele kaka, men her er et bilde av et kakestykke.

175 g meierismør
175 g sukker- pisk til smørkrem
2 egg (store)- pisk inn ett om gangen
2 ts bakepulver
175 g hvetemel
revet skall av en sitron (kun det gule!)
1 ss presset sitronsaft- bland i det tørre, revet skall og sitronsaft til slutt.

Ha deigen i ei lita form (20 cm). Steik på 170 grader i 35 min.

Lemon Curd:
75 g sukker
skall og saft fra en stor sitron
2 egg - rør sammen, varm opp i ei gryte under stadig omrøring til blandingen tykner. Ta av plata
50 g meierismør- rør inn smøret i små klatter etter at gryta er tatt av plata, avkjøl kremen

Del kaka i to og legg sitronkrem/lemon curd i midten, legg på øverste lag og sikt eventuelt et lag melis over.

Jeg må nok bare handle inn sitroner igjen, for denne kaka må jeg lage til påske. Gleder meg allerede!
Ønsker alle en god tirsdag, jeg skal på åpent hus hos Anita med visning av me&I-klær. Det blir spennende.

2 kommentarer:

  1. Du gjer det så vanskelig for meg Margunn! Tenkte eg sko bake kake i helga, men klare ikkje bestemme meg for bare ei kake når du legge ut så mange fristande:)

    SvarSlett
  2. da syns jeg du skal prøve denne sitronkaka for den var virkelig god!

    SvarSlett