fredag 15. april 2011

Biscotti med vanilje

Biscotti er litt tørre kjeks på en måte, høres kanskje ikke så godt ut, men disse smaker nydelig! Og ikke var det vanskelig å lage heller. Så nå blir det vanilje biscotti på oss når vi skal ut på tur i påsken. Oppskriften er nok en gang henta fra detsoteliv.no. Der er det flere tusen kakeoppskrifter med bilde. Absolutt verdt et besøk!
Double vanilla biscotti:
120 g meierismør
2 dl sukker - rør smør og sukker hvitt
1 vaniljestang
2 ts vaniljeessens - ha i vanilje (del stanga i to på langs og skrap ut frøa)
2 egg - bland i ett egg om gangen
1,5 ts bakepulver
4,5 dl hvetemel - rør i hvetemel og bakepulver til slutt

Del deigen i tre og legg hver del i en avlanget pølse som er flat på toppen. Steik på 160 g i 30 min. Ta ut av ovnen og del i skiver på skrå. Sett tilbake i ovnen og steik videre 15 min til.

Dette var litt vanskelig å forklare så det står nok bedre forklart inne på detsoteliv.no. Baker du disse er kaffimaten til påsketurene i boks. Så da gjenstår det å ønske alle ei flott palmehelg! Neste innlegg her blir rett og slett mandelkake med gul krem...

Ett lite tips på slutten: ikke kast den utskrapa vaniljestanga. Ha den i en tett boks sammen med melis eller sukker. Rist godt, vent noen dager og du har hjemmelaget vaniljesukker! Helt uten kunstig smak av vanilje (vanilla). Det smaker mye bedre!

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg prøvde meg på Biscotti til jul, men syntes at de ble veldig harde å tygge. Har du noen ide om hva jeg har gjort feil? Har de blitt stekt for lenge kanskje?

    SvarSlett
  2. Hei Kristin. Jeg har aldri laget biscotti før, så jeg har ikke så mye erfaring. Men disse ble ikke harde i hvertfall. Kanskje du har brukt for høy varme? Eller stekt for lenge? Men du må prøve igjen, for det var kjempegodt!

    SvarSlett