fredag 8. april 2011

Nystekte kanelsnurrer

Ingenting lukter vel bedre enn det? Her har jeg kjevlet ut et rektangel, smurt på smør, sukker og kanel. Så har jeg bretta den på langs i 3 og skåret den i ca 2 cm tykke strimler. Strimlene vrir jeg rundt og lager en knute. Litt vanskelig å forklare, men ikke så vanskelig å gjøre. Det tar litt lenger tid enn å lage vanlige kanelruller, men de blir veldig myke og gode.

3,5 dl melk
1 pk gjær
100 g meierismør
1 ts salt
100 g sukker
2 ts kardemomme
ca 500 g hvetemel

meierismør, sukker og kanel til å ha inni

Lag vanlig gjærdeig, og følg beskrivelsen ovenfor. Steik på 225 g i ca 15 min.

Jeg bruker alltid tørrgjær, for jeg er sånn at jeg plutselig får lyst å bake og da er det greit å ha alt i hus. Jeg bruker litt varmere melk, og blander tørrgjæren rett i melka.

Ønkser alle ei flott helg! Jeg skal faktisk jobbe lørdag og søndag, men satser på at det blir ei flott helg uansett. Dagene blir ikke bedre enn hva en gjør dem til selv!

1 kommentar:

  1. Nå er jeg spent på hvordan mine snurrer blir med din oppskrift=)

    SvarSlett