mandag 5. september 2011

hjemmelaget lasagne

Jeg er så heldig å ha vokst opp med mor sin hjemmelaget lasagne. Og jeg lover deg: har du smakt hjemmelaget lasagne lager du ikke ferdigmix etterpå! Det er så mye bedre at det nesten ikke kan sammenlignes en gang. Jeg har som vanlig ikke en nøyaktig oppskrift, for det varierer litt hva jeg har oppi. Men en ca oppskrift skal dere få.

Lag hvit saus av ca 100g smør. (smelt smøret, ha i hvetemel, rør godt og spe gradvis med melk til det blir passe saus). Smak til med salt, pepper og muskatt. Ha i ost (norwegia eller jarlsberg)

Steik 1 pk kjøttdeig, løk og eventuelt hvitløk. Ha på et glass med vann og tomatpurè eller ketchup. Smak til med det du vil. Her hadde jeg salt, pepper, piri piri, chili og fersk basilikum. Kok inn til en passe kjøttsaus. Hvis det er unger som skal spise, går det fint å bytte ut det sterkt med oregano, timian eller andre krydder de liker.

Smør ei ildfast form. Legg lagvis oppi. Begynn med kjøttsaus, ha ostesaus over og så lasagneplater. Gjør dette til det er tomt. Avslutt med ostesaus. Steik på 200 grader i ca 45 min. Ha ost på toppen de siste 15 minuttene.

Server med for eksempel salat og brød til.

Var dette riktig mor?

3 kommentarer:

  1. Ja det hørtes godt ut.Gildt at du liker mor sin lasagne. jeg er foresten imponert over bloggen din

    SvarSlett
  2. Husker at jeg fikk en veldig god lasagne i Karoline sin 1 års dag, så jeg regner med at det var en variant av denne! Har noen spørsmål: Er det et glass tomatpure pr pk kjøttdeig? Og hva er piri piri?

    SvarSlett
  3. Det var nok en variant av denne ja, bare at jeg ikke hadde chili og piri piri oppi når det er unger som skulle spise. Jeg bruker ca 2 ss tomatpurè til en pakke kjøttdeig, eller en god dasj ketchup. Men det er jo en smaksak. Piri piri er et veldig sterkt krydder, tror det er en spesiell variant chili faktisk. Veldig godt, men ikke ta for mye;-)

    SvarSlett