onsdag 8. juni 2011

Vaniljecupcakes med sironfyll og marengstopping

Jada jeg har bakt cupcakes i dag igjen. Nå håper jeg snart pakken med stoff fra stoff&stil kommer så jeg får noe annet å gjøre enn å bake cupcakes... Neida, det er veldig kjekt å bake cupcakes og veldig godt å spise! Her er altså vaniljecupcakes med sitronfyll og marengstopping:

Jeg bakte vaniljecupcakes. Da jeg skulle legge de i formene, hadde jeg først ei ss med røre, så ei lita ss med lemoncurd, så ei ss til med røre. Steikes på 175 grader i ca 16 min. Avkjøl på rist.

Lemoncurd:
skall av 2 sitroner eller 2-3 lime
saft av 3 sitroner eller 4 lime
2,5 dl sukker
3 egg 125 g smør

Riv skall av sitroner/lime og press ut saften. Ha saft, skall, sukker og egg i ei gryte og kok opp til det tykner. Ta av plata og rør inn meierismør i biter. Avkjøl kremen og oppbevar den kaldt.
(dette er ei vanlig oppskrift, og jeg brukte bare rester av denne til muffinsene. Lemoncurd er kjempegodt å servere til nybakte scones for eksempel)

Marengstopping:
0,5 dl vann
150 g sukker
1 ss sirup
2 eggehviter
50 g melis
1 ts vaniljesukker

Kok vann, sukker og sirup til sukkerlake. Pisk eggehviter, melis og vaniljesukker til krem, ha sukkerlaken i ei tynn stråle mens du fortsatt pisker. Pisk til det er godt blandet. Bland eventulet i litt konditorfargegele.

Toppingen blir veldig søt, så for to av ungene her i huset ble det for mye. Men den passer godt sammen med sitronsmaken på cupcakesene.

Hvis denne cupcakesdilla fortsetter, må jeg handle perler til å pynte med. Noen som vet om en grei plass å kjøpe det? Muffinsformene er forresten kjøpt på ikea av alle plasser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar