tirsdag 7. juni 2011

Cupcakes!

I dag har jeg brukt dagen til noe så fornuftig som å bake cupcakes- og det på årsvollhjemmebakeri-vis. Jeg surfet nettet en halvtime etter oppskrifter og så satte jeg sammen min egen til slutt. Og resultatet ble bra! Noe av det beste jeg har smakt på lenge, og noe av det mektigste! Knallgodt, men i ikke alt for store doser med andre ord. Tanken med denne oppskriften er at den skal kunne varieres, så det kommer nok flere varianter etter hvert. I dag har jeg laget sjokolademuffins med vaniljetopping, og vaniljemuffins med sjokoladetopping:

Jeg måtte ta bilde med mobilen, men tror ikke det ble så helt gale. Her er altså oppskriften på årsvollhjemmebakeri cupcakes, 12 stk:

100 g meierismør
120 g sukker
3 egg
1 ts vaniljeessens
1 dl surmelk
150 g hvetemel
0,5 ts natron
(2-3 ss kakao for sjokolademuffins)

Rør smør og sukker hvitt, tilsett ett egg om gangen og rør godt mellom. Bland i vaniljeessens og sur melk, deretter hvetemel og natron (og kakao for sjokolademuffins). Rør minst mulig på slutten, men rør til alt er godt blandet. Ha i muffinsformer. For å få flotte muffins som ikke flyter utover, sett formene i muffinsbrett.
Steikes på 175 grader neders i ovnen ca 16 min.
Akjøl på rist.

Krem:
150 g meierismør
200 g melis
1 ts vaniljeessens
ca 2 ss melk
(bytt ut melk med 100 g smelta kokesjokolade for sjokoladekrem)
(wilton gele-konditorfarge hvis du vil ha farge på vaniljetoppingen)

Rør smør og sukker hvitt, ha i resten.
Sprøyt godt på hver muffins, det er mye krem så bare ta godt i!

I dag skal hele familien ut og grille, så det blir ikke middag hjemme. Gabriel, Eliane og far skal på avslutning med 1.klasse, meg og Karoline skal på sommerfest i barnehagen. Siden det ikke blir middag hjemme tenkte jeg å si til de små at vi skal ha muffins til middag. Tenker de blir fornøyd da!!

Nå har jeg 14 flotte caupcakes på frys, noen skal vi ha på sykveld, men resten får ligge og vente til vi får noen gjester som har lyst å smake...

2 kommentarer:

  1. Oj oj, dei såg jo bare heilt fantastiske ut!
    Glede meg t sykveld:)

    SvarSlett
  2. du kan absolutt glede deg, for de var knallgode. Spesielt de med sjokoladekrem:-)

    SvarSlett