mandag 13. desember 2010

Sarah Bernhardt- ikke nødvendigvis julekaker, men passer fint allikevel

Dette må jo være de aller beste småkakene, bare så synd at de tar litt tid å lage. Jeg liker ikke å bruke lang tid på noe som kan gjøres raskere på en annen måte, selv ikke på kjøkkenet. Så her kommer en litt forenklet utgave av disse småkakene. De ser nok ikke like flotte ut som de skulle gjort, men smaker like godt!


Oppskriften gir ca 50 små kaker:
Bunn: 250 g mandler -kjør i stavmikseren
          200 g melis
          2 eggehviter- melis og eggehviter stivpiskes, bland i mandlene. Sett små kuler på stekeplatene med to teskjeer. Steikes på 200 gr i ca 10 min. Etter 1 min i ovnen lukket jeg opp døra og trykket lett på alle kakene så de ble flatere. Avkjøl på rist.

Fyll: 3 dl kremfløte
       100 g kokesjokolade - fløte og sjokolade kokes opp, pass på at all sjokoladen er smelta og sett i kjøleskapet til neste dag.
      100 g smør
      75 g melis
      1 ts kaffipulver- rør smør, melis og kaffipulver til luftig krem
      2 eggeplommer- bland i eggeplommene
     Piske sjokoladefløten stiv og bland sammen med smørkremen.
     Legg en kremtopp på hver kakebunn, og sett i kjøleskap til kremen er stivnet

Glasur: 200 g kokesjokolade
           4-5 ss smelta kokosfett (jeg hadde ikke det, så jeg brukte smør. Gikk fint det også, men kremen ble nok tykkere)
           Smelt sammen. Istedet for å dyppe alle kakene i, tok jeg bare en liten teskje med denne glasuren på hver kake. Enkelt og greit, men ikke like vakkert. Kakene må stå kaldt, det beste er å ha de i frysen. De tiner på bare noen min i romtemeratur.

1 kommentar: