onsdag 12. desember 2012

Lyse kakemenn

Lyse kakemenn var det første vi bakte. Ungene var med og de får nå ei kake hver dag i adventskalenderen. Vi har 3 unger som får kalender (og neste år må vel minsten også få) så det blir så mange småpakker som bare forsvinner. Derfor får de ei kake hver dag, og så kommer nissen innom 5-6 dager innimellom og "mister" noen pakker. Da kjøper jeg heller noen litt større ting, et spill og noen pakker med julelagepynt på panduro. På den måten blir de ekstra fornøyd de dagene nissen har vært innom. Dette har fungert kjempebra til nå, så tipper det blir slik neste år også. Men nok om det, her er altså oppskrift på lyse kakemenn:

1/4 dl søt melk
250 g sukker
90 g smør
4 ts hornsalt
1/4 ts bakepulver
ca 600 g hvetemel
 
Jeg valgte å skrive oppskriften slik den står hos meg (har fått den av mor), for syns det var litt koselig og gammeldags at det står søt melk. Det er selvfølgelig vanlig lettmelk eller h-melk det menes. Jeg rørte smør og sukker hvitt og tilsatte resten, men mor sa at smøret skulle smeltes, så regner med at begge deler går fint. Røren må stå natten over i kjøleskap. De steikes på 200 grader til de er gyldne. Noen velger å kjevle de helt tynne, andre liker de litt tykk, så det er en smakssak hvordan du vil ha de. Her er mine oppi boksen:
 
 
Og her henger de på kalenderen:
 
Ønsker alle en fortsatt god advent!
 
-Margunn-
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar