tirsdag 11. desember 2012

Brendte mandler

Da er Årsvollhjemmebakeri oppe og går igjen. Advent starta for vår del med febersyke unger, hoste og lite søvn, men sånn er det. Vi setter ekstra pris på både søvn og friske unger etter en slik periode. For meg som baker mye hele året, er det ekstra kjekt med advent. Jeg lager ikke så mange julekaker, fire sorter til nå, men lager de heller flere ganger hvis det går tomt.

I går kveld laga jeg brendte mandler for første gang, og det var slett ikke vanskelig. Mannen konstaterte etter en smaksprøve; "det tror jeg er de beste brendte mandlene jeg har smakt". Ikke verst! Her kommer oppskrift og bilder (bildene ble ikke noe bra, for lyset på kjøkkenet mitt er ikke så godt):

 
Oppskrift:
 
250 g mandler
1 dl vann
100 g sukker
1 ts vaniljeekstrakt
 
Lag klar et bakepapir smurt inn med smør og to gaffler klar ved siden av.
Ha alle ingrediensene i ei teflonpanne, sett plata på middels varme. Min stod på nr 7 (9 er høyest) og det var helt passe. Rør hele tiden mens det koker. Vannet vil gradvis fordampe.
 
 
Når vannet er fordampa vil sukkeret legge seg som et hvitt lag rundt mandlene. Nå må det røres godt absolutt hele tiden. Pass på for nå er mandlene varme!! Nå skal sukkeret smeltes. Pass godt på så de ikke brenner seg. Hold på helt til du syns det er passe "brendt"
 
Legg de over på bakepapiret og bruk to gaffler og dra de fra hverandre. Hold på med dette til de er avkjølt. La de ligge på bakepapiret til de er helt avkjølt og tørre.
 
Håper dette var greit forklart!
 
Ha en flott tirsdag!
 
-Margunn-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar