onsdag 16. februar 2011

Ostesnurrer

I dag har jeg prøvd meg på noe nytt, og det ble faktisk vellykket. Det er ikke noe revolusjonerende nytt, men rett og slett gjærdeig med ost og basilikum i. De ble veldig gode og passer fint til middag og for eksempel til pastasalat.

Oppskriften er:

5 dl lunka melk
1 pk gjær
2 ts sukker
1,5 ts salt
150 g meierismør, smelta
ca 2 dl revet ost
1-2 ss tørka basilikum (her vil jo mange friske og tørka urter passe)
mel til passe deig, ca 1 kg

Lag vanlig gjærdeig med ost og urter oppi. La heve ca 1 time. Del deigen i to, og kjevle hver del til firkant, ca 20x20 cm. Del opp i strimler, ca 2 cm tykke, og snurr de sammen. Snurrene etterheves ca 30 min, pensles med egg og steikes på 225 grader i ca 10 min.

I kveld får jeg besøk av Liv og Elisabeth og vi skal sy med symaskinene våre, så kanskje jeg snart legger ut bilde av veska som jeg har tenkt å sy -hvis den blir vellykka da. Men vi skal i hvert fall kose oss, og menyen er pastasalat og disse snurrene her. Det må jo bare bli en bra kveld!

På lørdag eller søndag kommer det et innlegg om noe lyseblått, så kan du lure på hva det er;-)

2 kommentarer:

  1. Då kan eg dokumentere at desse var kjempegode si me var så heldige å få prøve dei på sykvelden igår! Koselig med sykveld sjøl om det skar seg litt for meg på slutten:)

    SvarSlett
  2. så bra at du likte de:-) Nå skal jeg også bestille meg stoff og mønster til flaggermustoppen:-)

    SvarSlett