lørdag 12. februar 2011

Horn med ost og skinke- eller annet fyll

Dette er hva jeg alltid lager hvis jeg skal ha besøk av mange og vil slippe mye styr rett før gjestene kommer, eller hvis jeg ikke har tid å lage til noe den dagen. Da lager jeg de noen dager før, og bare varmer de opp rett før gjestene kommer. Oppskriften er hentet fra ei bok som jeg fikk av mor for mange år siden som heter "Brød og annen gjærbakst"
Oppskrift til 16 stk

3 dl lunken melk
1 pk gjær
1 ts salt
2 ts sukker
100 g meierismør
ca 500 g hvetemel

Lag vanlig gjærdeig og la den heve ca en time.
Del deigen i to og kjevle hver deig ut til en runding, del rundingen i 8 og ha fyll på hver del. Rull sammen. Sett på brett og la de etterheve ca en halvtime. Steikes på 225 grader i 12-15 minutter.
Hvis de ikke spises nystekte, kan de fint varmes opp på 100 grader i ca 10 min, så blir de akkurat som nysteikte.

Til fyll pleier jeg å bruke ost og skinke som jeg kjører sammen i stavmikseren (jeg er ikke så glad i store skinkebiter), et annet fyll (som er inspirert av Wenche på tv2) er å blande sammen hakka soltørka tomater med cottage cheese og eventuelt noen urter. Eller det går ann å bruke vanlig pizzafyll.

Jeg pleier som regel å gange oppskriften med 2,3 eller 4, alt etter hvor mange gjester vi får.

5 kommentarer:

  1. Disse er jo bare knall gode!!Har ventet på denne oppskriften....
    Må nok snart prøve om jeg får de til!!

    SvarSlett
  2. Nå he eg testa desse! Kjempegode oppskrift på gjærdeig, deigen heva jo lett:) Men eg fekk ikkje horna like fine som dine..

    SvarSlett
  3. Beste gjærdeigoppskrift, nå he eg lagt horn igjen - og di heva denne gongen og:)

    SvarSlett
  4. Ser at disse hornene har florert rundt på ulike blogger fra tidligere Vigrestadbeboere, og nå har jeg også laget de! Selv om jeg ikke kan legge de ut på min ikke-eksisterende blogg, så kan jeg berette at de ble veldig gode og skal garantert gjentas ved senere anledninger!

    SvarSlett