mandag 15. august 2011

Edderkoppkake

Her er edderkoppkaka som Gabriel har bestillt. Han fikk se i en brosjyre fra Freia hjemmekonditori og velge seg ei kake. Og da blei det denne. Den er ikke helt lik som i brosjyren, men ikke så verst. Den ser ikke så skummel ut, så det er nok en snill edderkopp:

Som jeg skreiv i går, skulle det vært røde og svarte nonstop rundt, men i to poser nonstop var det hele 3 røde nonstop tilsammen! Så da ble det orange i stedet.

Jeg brukte oppskriften fra brosjyren og jeg tror den smaker veldig godt. Se Freia hjemmekonditori for mer detaljert beskrivelse. Her er oppskriften:

10 dl hvetemel
10 dl sukker (jeg hadde 8 dl og det var mer enn nok)
3 ss kakao
2 ts natron
1 ts bakepulver
1 l kulturmelk

Bland alt det tørre, ha i kulturmelka og rør godt. Steikes i stor langpanne på 200 g i 25-30 min, nederste rille.

Glasur:
200 Freia dronningsjokolade
4 ss kaffi (jeg hadde melk siden det er unger som skal spise)
200 g smør
150 g melis
2 egg

Smelt sjokolade, bland i kaffi/melk. Rør smør og melis hvitt. Pisk inn ett og ett egg (litt rot i oppskriften der, mulig det bare skal være et egg og da blir nok kremen litt mindre flytende). Bland i sjokoladeblandingen til slutt.

Denne kremen ble litt flytende, men veldig god. Og den var lett å smøre utover kaka.

Så er det bare for meg å gjøre klart til barnebursdag. 10 små gjester pluss våre egne 3, det må jo bli kjekt! Og bursdagsbarnet har godkjent kaka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar