mandag 1. august 2011

Vaffler

Denne oppskriften fant jeg bak i et vg for snart 7 år siden. Vi lå ved bassenget på Gran Canaria, Gabriel lå i vogna 3 mnd gammel. Det begynner å bli en stund siden ja... Men denne vaffeloppskriften hadde vunnet en konkurranse blandt sjømannskirkene om beste vaffeloppskrift. Husker ikke hvor den kommer fra, men den er veldig god. Og siden den inneholder vanlig melk og vann, har jeg som regel alt hjemme så det er fort gjort å lage til. Denne gangen var det våre gode venner Elisabeth og Franz som fikk smake. Alltid kjekt å ha besøk av de!

5 egg
1,5 kopp sukker
3 dl vann
5 dl melk
0,5 ts kardemomme
1 ts bakepulver
750 g hvetemel
250 g smør
(i tillegg pleier jeg å ha i littegranne kanel og kanskje litt vaniljesukker)

Pisk egg og sukker. Ha i kardemomme og bakepulver og bland vekselvis i melk/vann og melk. Rør til jevn røre. La stå litt på benken før det steikes nydelig vaffler.

Jeg har fått noen spørsmål om vegetabilsk olje/fett og palmeolje siden sist. Jeg skal ikke skrive så mye om det men jeg kan si at jeg liker best å bruke mest mulig naturlige ingredienser i maten. Margarin og vegetabilske oljer er alt annet en naturlig. Fra boka "den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson: "moderne margarin er et hardt bearbeida industriprodukt som gjennomgår en rekke kjemiske produksjonsfaser før den til slutt ligger der i sin fargeglade eske omgitt av reklamebudskap om bedre helse" Anbefaler alle som er interessert i mat og sunnhet å lese denne boka. Bak på en rekke ferdigprodukter kan en lese at de inneholder vegetabilsk fett/olje, og mange tenker at det er jo sundt. Men som oftest inneholder produktet da palmeolje. Mer om palemolje kan du blandt annet lese om her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/palmeolje_usunn_for_kropp_og_klode
Jeg velger altså meierismør til baking for det smaker bedre og jeg tror at naturlige ingredienser er bedre i lengden for kroppen vår. Av akkurat samme grunn velger jeg produkter med ekte sukker i stedet for kunstige søtstoffer. Håper dette var litt forklarende.

Jeg ønsker alle en god dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar