fredag 5. august 2011

Ripsbærmuffins

Da kan jeg feire over 5000 besøkende på bloggen min! Det hadde jeg ikke trodd da jeg begynte. Men veldig kjekt at så mange er innom på besøk på bloggen min. I dag er det ripsbærmuffins som står på menyen. Gabriel er veldig glad i å plukke bær, så når han spør: "mor, kan ikkje me plukka ripsbær i samen?" går det ikke ann å si nei. Så bæra til disse ripsbærmufinsene har meg og Gabriel plukka sammen! Og vi bestemte oss for å kalle de "mor og Gabriel sine ripsbærmuffins"

Jeg vet ikke helt hvor mye bær vi plukka, men jeg hadde bæra i ei gryte og kokte de lett i ca 20min tenker jeg. Så silte jeg massen gjennom en sil, og kokte resten i enda 20 min for å koke det inn. Hadde i litt sukker på slutten. Resultatet var en litt tykk sirupsaktig ripsbærsaft. Dette avkjølte jeg.

Så til muffinsene.
100 g meierismør
120 g sukker
3 egg
150 g hvetemel
1 ts vaniljeessens
1 dl ripsbærsirup
1 ts bakepulver

se her for framgangsmåte.

Kremen:
125 g meierismør
125 g melis
0,5 ts vaniljeessens
ca 0,5 dl ripsbærsirup (smak til)

(jeg laget dobbelt så mye da jeg laget, så jeg har halvert oppskriften her for jeg fikk alt for mye! Hva restene av kremen ble brukt til kommer i neste innlegg)
Se her for framgangsmåte.

Jeg lagde som sagt dobbel oppskrift av kremen, så det ble litt mye krem på muffinsen som er på bildet. Hvis du lager oppskriften som det står her, blir det ikke så mye krem til hver.

Ønsker alle en flott dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar