lørdag 18. juni 2011

Helsebrød

Først vil jeg ta meg friheten å legge inn litt gratis reklame for Gamlaværket på Sandnes. Meg og Sindre var på date i går, og da var me der og spiste. Maten var bare helt fantastisk! Til hovedrett hadde begge "havets fløyel" (nydelig rødspette filet, sitron og potetmos og grønn erter purè, stekte cherry tomater og sitron krutonger, buerre blanch skum), helt nydelig, jeg måtte skrape tallerken for å få med meg alt! Og til dessert hadde vi "fru simonsens sjokolademousse" med tørka hvit sjokolade, estragonhonning og jordbær-kesam-krem. Kjempegodt det også! Etter å ha inntatt et så flott måltid, passer det fint å hoppe over til dagens tema, nemlig helsebrød. Oppskriften har jeg fått av Monika, og dette er skikkelig sunne brød med masse grovt i. Og superenkle å lage! Rett og slett ingen heving, for de bakes med natron. Jeg hadde ikke alt som skulle til, så noen av ingrediensene ble erstattet av andre, men alt står på handlelista mi nå.

Oppskriften til to brød er:
2 dl sammalt hvete
3 dl siktet rug
1 dl store havregryn
1,5 dl hvetekli/havrekli
2 dl grovt rugmel
1,5 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1,5 dl linfrø
5 dl spelt eller hvetemel
2 ts salt
5 ts natron
1 dl lys sirup
1 l kulturmelk

Bland alt det tørre. Rør i surmelk og sirup og rør godt. Fordeles i to 1,5 l former med bakepapir. Dryss eventulet med frø/kjerner på toppen. Steik på nest neders rille på 175 grader i 1t og 40 min.

Dette blir skikkelig tunge og kompakte brød. Et tungt brød er et godt tegn, for det betyr at det er masse grovt og sundt i. Ungene likte ikke disse så godt, så jeg har delt de opp i skiver og frosset de ned, så meg og Sindre kan ta opp etterhvert så mange som vi trenger, for vi likte det godt!

Ha en god helg alle sammen!

-Margunn-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar