torsdag 13. oktober 2011

Jødekaker

For første gang skal jeg legge ut ei oppskrift som ikke alle kan lage. Til disse jødekakene trengs nemlig råmelk (den første melka fra kua etter at den har fått kalv). Med jevne mellomrom får vi kalv i fjoset, og hvis råmelka er fin, hender det at mannen min tar inn litt til meg så jeg kan lage disse jødekakene. Det går også fint ann å fryse råmelk. Denne oppskriften har jeg fått av mor, og jeg tror mor har fått den av faster Else.

500 g sukker
250 g smør- røres hvitt
0,5 l råmelk
1 kg hvetemel
1 pk hjortesalt (tror det er noen pakker de hadde før, jeg tar ca et par ts, det har vært passe)

Rør smør og sukker hvitt, spe med råmelk, bland godt, ha i resten.

Kjevle ut så tynne du vil ha de. I begynnelsen er deigen veldig klissete, så det trengs en del mel. Jeg stikker ut med lokket på et gammelt Norges-glass, syns det blir passe store kaker. Pensle med råmelk og dryss over perlesukker. Steikes på 175 grader til de er gyldne.

Ønsker alle en flott torsdag, jeg skal ut å handle vinterdresser og vintersko, for i dag ble det plutselig litt vinter på Årsvoll!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar